Dobra robota! Dostałeś swoją wymarzoną pracę i przeszedłeś każdy etap zupełnie pomyślnie. Wciąż jest jednak kilka rzeczy do zrobienia, zanim usiądziesz wygodnie i zrelaksujesz się.
Wyobraź sobie taki scenariusz...
Zostałeś zaproszony na ponowną rozmowę w sprawie pracy, w której pokładałeś swoje nadzieje. Z końcem spotkania, twój potencjalny pracodawca natychmiast proponuje Ci pracę. Czy podziękujesz mu i zaakceptujesz ją z uśmiechem, czy może wyrazisz zadowolenie, mówiąc, że jesteś na 99,9% pewien, że twoja odpowiedź brzmi tak, ale chciałbyś ją przez noc przemyśleć?
Na tym etapie nie ma dobrej ani złej odpowiedzi. Żadna z opcji nie jest nieprawidłowa. Możesz być absolutnie pewien, że chcesz tą pracę, ale bądź szczery. Nie bój się poprosić o czas do namysłu. Współrozmówcy zrozumieją potrzebę rozważenia raz jeszcze wszystkich za i przeciw. To co jest ważne, to sposób, w jaki będziesz postępować po przyjęciu oferty.
Słownie czy pisemnie?
Jednym z najbardziej powszechnych pytań, które są nam zadawane w Hays jest: „Powiedziałem „tak” nowemu pracodawcy. Czy mimo to, muszę napisać list, potwierdzający akceptację?”
Odpowiedź to stanowcze „tak”. Jeżeli otrzymałeś i zaakceptowałeś słowną ofertę, a następnie otrzymałeś tradycyjny list z ofertą pracy, abstrahując od wszystkiego innego, wypada po prostu odpisać. W dodatku, rozsądnie jest otrzymywać i odpowiadać na takie dokumenty pisemnie, aby uniknąć w przyszłości ewentualnych nieporozumień.
Poproś o dostarczenie pocztą listu z ofertą, abyś mógł na nią oficjalnie odpowiedzieć (być może nie będziesz musiał prosić). Jeżeli przenosisz się z innej pracy, jest bardzo prawdopodobne, że będziesz musiał pracować w czasie okresu wypowiedzenia. Jeżeli twój nowy pracodawca skłania się ku temu, abyś zaczął tak szybko, jak jest to możliwe, list z ofertą powinien dotrzeć natychmiast.
Struktura listu
* Uwzględnij wszystkie istotne formalności, takie jak nazwiska, adresy firmowe i daty
* Podziękuj nowemu pracodawcy za oferowane stanowisko
* Napisz, że jesteś uradowany, mogąc przyjąć ofertę
* Poinformuj o dacie rozpoczęcia pracy (jeżeli nie jest ustalona, napisz, że zawiadomisz o tym tak szybko, jak to będzie możliwe
* Zakończ pozytywną wzmianką, pisząc, że nie możesz się doczekać, kiedy dołączysz do zespołu
Przykład zadowalającego sformułowania tekstu:
Odpowiedź na ofertę: Papillon Consulting (Managing Agent).
Szanowny Panie...,
Dziękuję za list, oferujący posadę Managing Agenta w firmie Papillon Consulting, odnoszący się do rozmowy kwalifikacyjnej z 10 Lipca. Potwierdziłem słownie przyjęcie oferty i z przyjemnością przesyłam potwierdzenie pisemne.
Aktualnie oczekuję nadejścia kontraktu pocztą, który zamierzam niezwłocznie podpisać i odesłać. Skontaktuję się z Panem w poniedziałek 20 -go Lipca, w celu potwierdzenia daty rozpoczęcia pracy. Jeszcze raz dziękuję za tą znakomitą szansę zawodową i nie mogę się doczekać, kiedy dołączę do organizacji i przyczynię się do przyszłych sukcesów zespołu.
Z poważaniem,
Jan Nowak
Podczas okresu wypowiedzenia
Nie ma żadnego powodu, dla którego miałbyś nie utrzymywać kontaktu z nowym pracodawcą. Wyślij maila lub zadzwoń. Twój nowy szef może nawet zaprosić Cię na drinka w gronie pracowniczym, abyś mógł poznać przyszłych kolegów i jeśli tak się stanie, zrób wszystko, aby tam się pojawić. Jeżeli taka sugestia nie padła, dlaczego mu jej nie podsunąć?
Miesiąc jest długim czasem oczekiwania na start i im więcej w tym czasie się dowiesz na temat tego, kto jest kim w dziale, tym łatwiej Ci będzie pierwszego dnia. Pamiętaj, że zaproszenie do integracji nie zawsze musi leżeć w gestii twojego szefa, ale nie obawiaj się bycia pro aktywnym. Jest więcej niż prawdopodobne, że będzie pod wrażeniem twojej inicjatywy, zapału i chęci dopasowania się do nowego środowiska.
Jak widzisz każdy etap działań, związanych z przyjmowaniem ofert nowej pracy i rezygnacją ze starej, podlega ocenie etykiety, z jaką postępujesz. Obserwacja tych szczegółów powinna zaszczepić w twoich działaniach pewność siebie i pomóc Ci iść do przodu w twojej przyszłej karierze zawodowej. Powodzenia!
Materiał przygotowany przez:
tłum.