Jak przebiega proces rekrutacji? - Opracodawcach.pl

Jak przebiega proces rekrutacji?


Wiele firm posiada wykwalifikowaną kadrę doradców personalnych, którzy zajmują się, m.in. pozyskiwaniem nowych pracowników. Odpowiadają oni za proces rekrutacji, który zazwyczaj składa się z kilku etapów: wstępnej selekcji przesłanych aplikacji, kontaktu z wybranymi kandydatami, telefonicznej rozmowy kwalifikacyjnej (opcjonalnie), osobistej rozmowy kwalifikacyjnej oraz informacji zwrotnej. Przed tym doradcy personalni redagują treść ogłoszenia o pracę i zamieszczają go na specjalistycznych serwisach internetowych.

Głównym zadaniem doradców personalnych jest zarządzanie zasobami ludzkimi, czyli pozyskanie i zatrzymanie pracowników w firmie. Osoby zatrudnione na tym stanowisku odpowiadają również za wdrażanie nowych pracowników, a także integrację całego zespołu.


Pierwszy etap rekrutacji: wstępna selekcja CV


Małe i średnie przedsiębiorstwa zazwyczaj nie zatrudniają wykwalifikowanej kadry pracowniczej, a stawiają na firmę wyspecjalizowaną w zakresie usług HR (od ang. human resources – zasoby ludzkie). Jedną z najbardziej znanych agencji, świadczących tego typu usługi jest firma Randstad, która działa na terenie Europy. Wiele przedsiębiorstw zatrudnia agencje do przeprowadzania rekrutacji, której pierwszym etapem jest wstępna selekcja CV. Na tym etapie doradcy personalni spośród wszystkich kandydatów wybierają tych, którzy spełniają wymagania w zakresie: doświadczenia, wykształcenia i umiejętności.


Drugi etap rekrutacji: kontakt z wybranymi kandydatami i telefoniczna rozmowa kwalifikacyjna


Na kolejnym etapie rekrutacji doradcy personalni kontaktują się z wybranymi kandydatami i zapraszają ich na rozmowę kwalifikacyjną lub przeprowadzają wstępną – telefoniczną rozmowę kwalifikacyjną. Takie rozwiązanie zyskuje na popularności, ponieważ pozwala na częściową selekcję kandydatów oraz potwierdzenie niektórych umiejętności, np. znajomości języka obcego. Ponadto często na tym etapie doradcy personalni w imieniu pracodawców  otrzymują próbne zlecenie, które ma na celu sprawdzić ich umiejętności. Rozwiązanie to jest szczególnie popularne w przypadku takich zawodów, jak np. grafik czy dziennikarz.


Trzeci etap rekrutacji: właściwa rozmowa kwalifikacyjna


Właściwa rozmowa kwalifikacyjna jest najważniejszym etapem rekrutacji, ponieważ od jej przebiegu zależy czy dostaniemy pracę.  Na tej rozmowie najczęściej padają pytania o: powód aplikacji na dane stanowisko, mocne i słabe strony, zainteresowania, plan rozwoju ścieżki zawodowej, preferencje dotyczące zarobków i formy zatrudnienia. Na rozmowie kwalifikacyjnej często padają pytania o dotychczasowe doświadczenie, powód zmiany pracy  itp. Poza tym w zależności od stanowiska mogą być sprawdzone zdolności analityczne kandydata, jego kreatywność, a także potencjał rozwojowy.

tłum.

2017-10-25