Rozpoczynanie nowej pracy - Opracodawcach.pl

Rozpoczynanie nowej pracy


Jak się możesz upewnić, iż jesteś w stanie zacząć nową pracę z hukiem, który zapada w pamięci tylko z odpowiednich powodów? Pomyśl o randce w ciemno. Pierwsze wrażenie zdecydowanie przetrwa! Twój pierwszy dzień w nowej pracy, a także tygodnie wdrożenia w nowe stanowisko, mogą mieć silny wpływ na to, jak będziesz postrzegany przez nowego pracodawcę.

“Świerzak”?

Większość z nas, często nie z własnej winy, znalazła się w sytuacji pracy, do której ewidentnie nie pasuje lub wśród współpracowników, z którymi się nie dogaduje. Prawdą jest, że nie zawsze możemy całkowicie uniknąć takich sytuacji, ale istnieje całe mnóstwo zasad, które pozwolą Ci przynajmniej wystartować z dobrej pozycji. Mogą się one wydawać oczywiste, ale zapytaj któregokolwiek konsultanta lub kierownika ds. personalnych o przykłady straszliwych historii z pierwszego dnia pracy, a opowieści starczy na długi wieczór.

Mark Marjoribanks, student z praktyką lidera finansowego oraz „życzliwie nastawiony Australijczyk”, wierzy, że pierwsze wrażenie jest decydujące. „Przekonałem się, że niezależnie od tego, czy zaczynasz nową pracę w Sydney, Londynie czy Aberdeen, kluczową sprawą jest pokazanie entuzjazmu, chęci do nauki i ponad wszystkim, zorganizowania.” - komentuje. „Ludzie całkiem często wpadają w pułapkę myślenia, że fakt, iż dopiero, co zaczęli pracę, pozwala traktować wszystko na luzie. W rzeczywistości jest odwrotnie. Jako „świerzak” zawsze musisz wyjść z siebie, aby zaimponować tym, którzy są tu od dawna.

Nie oznacza to sytuacji w stylu „czapki z głów” i doświadczenia Marka były dalekie od tego typu sytuacji. „Wierzę w szybkie odznaczanie się osobowości w wykonywanej pracy.” – mówi. „Jeżeli delektujesz się pracą od pierwszego dnia i pokażesz, że nie siedzisz czekając, aż ktoś Cię poprowadzi za rączkę, ludzie bardziej się do Ciebie zbliżą i poznają Cię dużo lepiej, na bardziej osobistej płaszczyźnie.”

Co wolno i czego nie wolno osobom zaczynającym pracę

Rozpracowanie standardów, zgodnie, z którymi działa firma, może stanowić przez pierwsze kilka dni wyzwanie, gdyż kultura firm i stowarzyszeń jest bardzo zróżnicowana. Oto niektóre proste, ale ważne wskazówki:

Można:

* Przyjechać wcześniej
* Pokazać entuzjazm
* Zademonstrować wiedzę o nowym pracodawcy
* Wyglądać elegancko i poważnie
* Być zorganizowanym (odnotowywać różne rzeczy)

Nie można:

* Być zbyt cichym i wycofanym (lub zbyt rozmownym!)
* Siedzieć i nic nie robić po skończeniu zadania – przejmij inicjatywę
* Przeprowadzać rozmów prywatnych bez pytania lub oceny, czy jest to tolerowane
* Włączać się do polityki biura (jest zbyt wcześnie, aby oceniać, kto jest potencjalnym sojusznikiem czy wrogiem)
* Rezerwować urlopu po pierwszym dniu

Wszyscy popełniają błędy

Rebecca Wright, dyrektor finansowy znaczącej firmy usługowej, ze swojego doświadczenia wie, iż praktykanci czasami próbują być zbyt pewni siebie, ale nie zawsze ma to katastroficzne rezultaty.

„Jedna z absolwentek dołączyła do nas w trakcie, gdy nadciągnęła fala strajków komunikacji kolejowej i miejskiej. Pierwszy dzień spędziła na narzekaniu, iż firma nie zapewniła zakwaterowania lub taksówek na dni strajku dla pracowników mieszkających poza strefami metra. Jej nowi koledzy byli poirytowani słysząc o tym, jak to wszyscy jej znajomi zostali ulokowani w luksusowych autokarach. Sprawiła na nich wrażenie osoby wyniesionej ponad całą resztę, a zwłaszcza ponad osoby, które nie mają wyższego wykształcenia”. Tak czy inaczej, słówko szepnięte przez szefa załatwiło sprawę.

„To było po prostu naiwne” – mówi Rebecca, „oraz świadczyło o rywalizacji w grupie. Ona była straszna. Nigdy nie widziałam, aby ktoś zaoferował tyle filiżanek herbaty współpracownikom podczas jednego dnia! . Mimo to, wykazała również wyjątkowe zdolności organizacyjne, poprzez przejęcie kontroli nad sytuacją w dniu strajku i wciąż jest z nami, na pozycji osoby samodzielnie zarządzającej jednym z pionów.”

Nie jesteś sam

Tym, o czym zapominana wielu rekrutów w ich nagłej potrzebie robienia dobrego wrażenia, jest rola jaką spełnia ich menedżer. Osoby zarządzające są także pod presją robienia dobrego wrażenia na nowych osobach w firmie. Pamiętaj, że kierownicy ds. personalnych otrzymują sprzężenie zwrotne od personelu na każdym kroku! W tej sytuacji rola menedżera jest rolą mentora, który wyjaśnia oczekiwania firmy, odsłania porządek dnia, zachęca, wspiera czy nakłania do działania. Wielu nowych pracowników początkowo przywiązuje wagę do wszystkiego oprócz własnego rozkładu dnia oraz nie uświadamia sobie, że proces wymiany informacji działa w dwie strony. Wiedza o tym, że twój menedżer pracuje tak ciężko jak ty, aby zrobić dobre wrażenie, to już jest wiele.

Brendan Collins, menedżer HR z Mazars Neville Russell mówi: “Jednym z głównych zadań dobrego menedżera jest stworzenie otwartego i wspierającego środowiska, które pozwala się wykazać nowym pracownikom. W każdej sytuacji dotyczącej pracy trudno jest wyrobić sobie dobre imię, a dosyć łatwo je stracić. W rezultacie pomoc menedżera jest rozstrzygająca. Ale w rzeczywistości, czasami jest inaczej i nowi pracownicy nie dostrzegają faktu, że menedżer jest po to, aby służyć radą i pomocą.”

Działaj świadomie

Zapamiętasz jak zrobić dobre wrażenie dzięki następującym radom:

* Namawiaj do integracji poza pracą
* Zarządzaj czasem efektywnie
* Zaprezentuj się dobrze
* Zadawaj pytania
* Wspieraj idee
* Pomyśl zanim coś powiesz

A co jeśli dałeś plamę?

Postępowanie według tych zasad, bez wątpienia może zwiększyć twoją szansę na sukces podczas pierwszych kilku tygodni w nowej pracy. Co wtedy, gdy zabieganie o przyjaźń i cały wysiłek w pracy okaże się bezowocny? Na ile łatwo jest pokonać kiepskie pierwsze wrażenie i czy powinieneś się spodziewać, iż dostaniesz ponowną szansę od członków zespołu?

Brendan Collins komentuje: „Bez wątpienia wiele ludzi wydaje przedwczesne sądy. Właśnie to sprawia, że kładziemy tak duży nacisk na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia. Tak czy inaczej, zaczynanie z nieodpowiedniej pozycji lub przekonywanie kogoś do siebie złą drogą nie decyduje o wszystkim. Kiepskie pierwsze wrażenie jest odwracalne i ludzie zazwyczaj dadzą Ci szansę, – jeżeli oczywiście ich ocena nie będzie wciąż potwierdzana.”

Materiał przygotowany przez:

tłum.
(HAYS)
2009-03-07