Świadczenia pozapłacowe - Opracodawcach.pl

Świadczenia pozapłacowe


Świadczenia pozapłacowe, potocznie benefity są coraz bardziej popularną formą przyciągania pracownika do firmy, a w szczególności zatrzymania go w aktualnej pracy. Najczęściej występujące świadczenia pozapłacowe to używanie samochodu służbowego, posiadanie telefonu komórkowego, bezpłatne rozmowy telefoniczne z telefonów firmy w sprawach pozasłużbowych, darmowe zajęcia sportowe, szeroki wachlarz ubezpieczeń, jak i finansowanie studiów i kursów.

Świadczenia pozapłacowe pozwalają obniżyć koszty związane z wynagrodzeniami pracowników, system podatkowy sprzyja bowiem tej postaci wynagrodzeń. Obciążenie podatkowe może być mniejsze w przypadku stosowania świadczeń pozapłacowych niż w przypadku podwyższenia płac. Pracodawcy w związku z tym, zamiast motywować pracowników podwyżką płac lub premią, od których trzeba płacić podatek i składki na ubezpieczenia społeczne oferują świadczenia pozapłacowe, zwolnione ze składek.

Korzyścią dla pracownika jest stosowanie kafeterii, która daje możliwość wyboru pakietu świadczeń dostosowanych do własnych potrzeb.

Warto więc ubiegać się o pracę w firmie która posiada rozbudowany wachlarz świadczeń na rzecz pracownika, gdyż z przeprowadzanych badań wynika iż już ponad 95% firm, stosuje przynajmniej jedną formę świadczenia pozapłacowego.

Zwrócić uwagę należy natomiast na to czy dane świadczenie jest tak naprawdę czynnikiem powodującym zadowolenie i korzyść pracownika, czy też jest zasłonom, pod którą ukrywa się kolejne narzędzie pracy.
tłum.

2008-03-09