Jesteś jednym ze szczęśliwców. Zostałeś wyselekcjonowany do rozmowy kwalifikacyjnej, do szybko torowego programu zawodowego, przez dobrze znanego pracodawcę. Ale wiesz, że faktem jest, iż każdego roku z masy kandydatów wybieranych do odbycia rozmowy, tylko kilku zostaje przyjętych – jak więc się upewnisz, że będziesz jednym z nich?
Dlaczego research
Być może szukasz nowej pracy albo zamierzasz przedsięwziąć kroki w kierunku zmiany zawodu. A może masz rozmowę w sprawie pierwszej pracy? Bez względu na scenariusz, wyszukiwanie informacji o nowym pracodawcy jest niezbędne podczas szukania pracy i przygotowań do rozmowy.
Powodzenie na rozmowie kwalifikacyjnej zależy od wielu czynników, takich jak wcześniejsze doświadczenie, charakter, umiejętności i zdolności. Jednakże jednym z najbardziej powszechnych błędów, jakie ludzie popełniają w odniesieniu do rozmowy kwalifikacyjnej, a także podczas szukania pracy, jest przeprowadzanie niewystarczających poszukiwań informacji dotyczących potencjalnych pracodawców.
Przygotowanie jest zasadniczym składnikiem sukcesu. Wiedza o korzystnych i słabych stronach pracodawcy może Ci pomóc ustalić więcej informacji na temat organizacji i twojego potencjalnego w niej miejsca. Da Ci podczas rozmowy kwalifikacyjnej możliwość zadania pytań, zawierających w sobie informacje. Bez wątpienia, twoje poszukiwania przyczynią się do odebrania przez rozmówcę lepszego wrażenia. Przygotowanie jest kluczem i jak mówi stare przysłowie „Porażka w przygotowaniach jest przygotowaniem do porażki”
Poszukiwanie pracy
Informacje na temat pracodawców zdobywane podczas poszukiwania pracy, umożliwią Ci sformułowanie opinii o rodzaju firmy, dla której chciałbyś pracować. Pomogą Ci także wyselekcjonować i wyeliminować różne organizacje czy środowiska, które nie pasują do planu twojej kariery. Używając dostępnych źródeł, możesz zyskać lepsze rozumienie tego, jakie potencjalne możliwości kariery istnieją w odniesieniu do danego pracodawcy. Na przykład: ważna i stanowiąca podstawę informacja na temat pracodawcy zawiera rodzaj czynności, jakimi zajmuje się firma, stanowiska, które wyodrębnia oraz kwestię stabilności finansowej firmy.
Ustrukturyzowana droga podejścia do poszukiwań polega na:
• Wyselekcjonowaniu gałęzi rynku, które trafiają w twoje potrzeby
• Zlokalizowaniu pracodawców pośród docelowych gałęzi rynku
• Wyszukaniu informacji i odkryciu, do kogo są zaadresowane
Wywiad przed rozmową kwalifikacyjną
Przed spotkaniem z potencjalnym pracodawcą dobrze jest upewnić się, co do następujących rzeczy: Czym zajmuje się firma i jak działa?. Jaki jest jej status finansowy – czy rozrasta się czy pomniejsza? Kto stanowi jej główną konkurencję i jakie umiejętności sobie ceni: edukację, poprzednie doświadczenia? Co możesz jej zaoferować?
Posiadanie ogólnego rozeznania na temat organizacji sprawi, że będziesz pewny siebie podczas pierwszej rozmowy. Będziesz w stanie zadawać odpowiednie pytania, odnoszące się do twoich poszukiwań. Na przykład:, jeżeli poszukiwania krążyły wokół stanowiska kierownika ds. marketingu, bezpośrednio wewnątrz agencji marketingowej, możesz powiedzieć coś w rodzaju: „Rozumiem, iż z waszego rocznego rozliczenia wynika, że wydaliście określony odsetek na reklamę. Jaką kwotę z tego ulokowano w bezpośrednie wydatki marketingowe?”
Powyższe pytania, w odróżnieniu do pytania o liczbę pracowników w firmie (czego możesz się dowiedzieć sam) dowodzą, że poświęciłeś czas i siły, aby przygotować się do rozmowy. Osoba prowadząca rozmowę odbierze to jako znak, że traktujesz poważnie firmę, pracę i przyszłą karierę.
Z powodu nowoczesnej technologii, takiej jak Internet, wymówki odnośnie niemożności odnalezienia odpowiednich informacji o potencjalnym pracodawcy, nie mają racji bytu. Wiadomo, że możliwości surfowania w Internecie dostarczy Ci lokalna biblioteka czy kawiarenka internetowa.
Odszukiwanie informacji
Nigdzie nie znajdziesz tyle informacji, co w sieci. Większość firm posiada swoje strony internetowe, a jeżeli nie, możesz odnaleźć specyficzne informacje branżowe o firmie i konkurencji. Jeżeli nie posiadasz dostępu do Internetu w domu czy w pracy, możesz skorzystać z usług lokalnej kawiarenki internetowej. Za kilka złotych możesz wydrukować informacje ze strony internetowej firmy lub znaleźć dane kontaktowe powiązanych z nią zakładów. Instytucje i stowarzyszenia podające nazwiska kontaktowe i rady zawodowe, o tym jak dotrzeć do informacji o wybranym zawodzie, są często zamieszczone w sieci.
Konsultanci firmy HAYS mogą Ci dostarczyć konkretnych informacji na temat pracy, zanim pojawisz się na rozmowie. Dostarczą Ci również szczegółów, dotyczących lokalizacji pracy, wymaganych umiejętności i doświadczenia, pokroju firmy i wynagrodzenia. Prośba o broszurę i adres strony internetowej firmy umożliwi Ci zgromadzenie tak wielu informacji do twojej rozmowy, jak to możliwe.
Stowarzyszenia i instytucje handlowe tworzą wykazy członkostwa i czasopisma, które dostarczają informacji o trendach i zagadnieniach danego obszaru. Prawie każdy rodzaj branży czy przemysłu przynależy do stowarzyszenia handlowego lub wyznaczonego instytutu. Możesz odnaleźć te informacje dzięki informacji telefonicznej lub poprzez przeszukanie zasobów dotyczących stowarzyszeń handlowych w lokalnej bibliotece.
Podejmij inicjatywę
Inicjatywa własna jest zawsze dobrym rozwiązaniem. Użyj kilku sprytnych taktyk w celu zdobycia pożądanych informacji. Na przykład: podczas poszukiwań wykonaj teoretyczny telefon do pracodawcy, prosząc o kontakt do osoby, do której pragniesz wysłać CV. Kto wie gdzie zawiodą Cię te poszukiwania? Zdobądź informacje o firmie poprzez wizytę w recepcji podczas przerwy na lunch, poproś o broszurę lub roczny raport. W przypadku, gdy nie chcesz zdradzać tożsamości, poproś przyjaciela, aby odwiedził zamiast Ciebie dane miejsce lub wykonał telefon.
Wykorzystaj własne kontakty i pytaj innych profesjonalistów w branży o informacje dotyczące organizacji, która Cię interesuje. Innym przydatnym źródłem są informacje konkurencji, gdyż często dają wgląd w wybraną organizację, pozwalając Ci na rozpracowanie różnic pomiędzy dwoma firmami oraz ich unikatowych zalet.
Przydatnym może okazać się kupno gazet i czasopism w celu odnalezienia specyficznych informacji branżowych. Większość pism handlowych można zakupić w dużych kioskach prasowych lub można je zamówić. Ogólna znajomość prasy branżowej, zdobywana poprzez czytanie gazet publikujących główne zagadnienia biznesowe, związane z twoim sektorem przemysłowym jest przydatną wiedzą, która stanowi ważne zaplecze. Jeżeli wyrobisz sobie nawyk czytania nowinek biznesowych każdego tygodnia, będziesz zaskoczony, jak wiele się uczysz i przyswajasz i jak przydatne może się to okazać dla przebiegu rozmowy kwalifikacyjnej
Klucz do efektywnych poszukiwań informacji o pracodawcy znajduje się w twoich przygotowaniach i celnej pomysłowości. W momencie, gdy zidentyfikowałeś branżę, w której chciałbyś pracować oraz ulokowanych w niej potencjalnych pracodawców, twoim kolejnym krokiem jest wyszukanie odpowiednich ludzi, którzy pomogą Ci dowiedzieć się czegoś więcej o pracy lub zorganizują dla Ciebie rozmowę. Istnieją przystępne profile krajowych firm w lokalnych bibliotekach i w sieci, więc możesz podjąć inicjatywę poprzez wykonanie bezpośredniego telefonu z prośbą o przesłanie informacji.
Niezależnie, czy poszukujesz pracy czy przygotowujesz się do rozmowy, wyszukiwanie informacji o pracodawcy jest sprawą kluczową.
Materiał przygotowany przez:
tłum.